Dit is maar één van de vele krantenkoppen van de laatste paar weken.

 

Alweer nieuwe maatregelen… 

Veel mensen hebben te lijden onder de corona maatregelen. De besmettingen rijzen de pan uit en deze crisis zorgt voor veel onzekerheid in ons leven. Ook in mijn kindercoach praktijk merk ik de emotionele schade die corona heeft aangericht bij kinderen.

 

Wat doet dit met kinderen? 

Kinderen zijn onzekerder dan voorheen. Veel onzekerder. Dit uit zich op school, maar ook binnen het gezin en in hun sociale leven. Gedachtes en vragen als “Dit gaat mij nooit lukken”, “Ik ben niet slim genoeg”, “Vindt hij / zij mij nog wel aardig?” en “Ik durf niet meer naar school” komen steeds meer voor.

Toename van emotionele problemen bij kinderen 

Veel kinderen zitten niet lekker in hun vel. Ze zijn moe, ongelukkig, hebben geen motivatie en twijfelen aan zichzelf. Uit onderzoek van de Kindertelefoon blijkt dat aanzienlijk meer kinderen over emotionele problemen bellen dan tijdens de eerste lockdown. Ook jongeren voelen zich ongelukkiger en vooral eenzamer. Ze zien minder leeftijdsgenoten, zijn sneller boos in de klas en er is een hoop onrust in de klas.

Wat te doen? 

Wat hebben deze kinderen nodig? Wat kunnen we als samenleving doen om deze doelgroep een handje te helpen?

 

Luisteren

Kinderen hebben behoefte aan een luisterend oor. Normaal gesproken zijn er in het leven van de meeste kinderen genoeg sociale contacten. Thuis zijn er ouders, broertjes of zusjes om mee te praten. Op school de juf of meester en vrienden. Op de sportclub de trainer of teamgenoten. Veel van deze sociale contacten zijn of weggevallen, of minder goed bereikbaar.

Voor veel ouders is deze periode ook ontzettend onzeker en stressvol, waardoor er minder aandacht en geduld is. Ook kinderen hebben minder aandacht en geduld. Dit leidt tot meer conflicten of juist het verbergen van emoties.

In de klas is er meer onrust, leerkrachten zijn vooral druk met orde houden.

Kinderen zien elkaar minder buiten schooltijd, waardoor kinderen gaan twijfelen aan vriendschappen en zich eenzamer voelen.

 

Even een uurtje 100% de aandacht 

Voor veel kinderen is het in deze periode al ontzettend behulpzaam om een uurtje 100% de aandacht te krijgen. Om even te praten, te spelen, een rollenspel te doen of te tekenen. Kinderen moeten de kans krijgen om hun ervaringen, prikkels en emoties een plekje te geven. Ik geef kinderen graag de mogelijkheid om dit te doen. In mijn praktijk bepaalt het kind wat hij / zij nodig heeft om zich beter te voelen, ik geef het kind hiervoor de handvatten. Kinderen leren hoe zij ook thuis en op school hun emoties de aandacht kunnen geven. Ze ontdekken wat zij nodig hebben als ze zich ongelukkig voelen en wat zij hiervoor moeten doen.

 

Meer weten over kindercoaching?

Meer weten over kindercoaching en wat ik voor jouw kind kan betekenen? Lees hier meer!