Kindercoaching in het onderwijs

Vol zelfvertrouwen en met een grote lach naar school!

8+ jaar ervaring

in het geven van bijles en coaching

3000+ keer 

een kind met een lach zien vertrekken

4 – 6 sessies

gemiddeld voor een traject

Kindercoaching in het onderwijs

In hun jonge jaren leren kinderen met veel plezier. Ze leren zelfstandig lopen, eten, praten en nog veel meer. Dit doen ze allemaal vanuit een intrinsieke motivatie om te leren en ontwikkelen.

In de eerste paar weken of misschien maanden op de ‘grote kinderen school’ zijn kinderen nog gemotiveerd. Langzamerhand verdwijnt dit plezier in leren bij de meeste kinderen…

Kinderen worden geconfronteerd met een goed en fout. Hun creatieve en zelfstandige oplossingen worden niet goedgekeurd. De opdrachten dienen gemaakt te worden volgens de methode die ze krijgen aangereikt.

Kinderen ervaren dat hun eigen mening er niet of weinig toe doet. Ze beginnen te leren om een goed resultaat te behalen, niet omdat ze het zelf graag willen. 

En dat is een van de grootste frustraties van leerkrachten: geen tot weinig intrinsieke motivatie bij hun leerlingen. 

Leven vanuit talent en passie!

Je kind ontdekt welk gedrag het gevoel van falen of onzekerheid maskeert. Denk bijvoorbeeld aan uitstelgedrag, black-outs, piekeren, enzovoort. 

Je kind krijgt handvatten om zijn of haar zelfvertrouwen een boost te geven! 

Je kind ontdekt zijn of haar talent(en) en beseft dat iedereen een uniek pakket aan kwaliteiten en talenten heeft. 

Je kind leert zich op een positieve manier met anderen te vergelijken, in plaats van op een negatieve en neerbuigende manier. 

Je kind durft zijn of haar talenten te ontplooien en te leven volgens zijn of haar passie. 

Laat je kind afscheid nemen van…

Onverklaarbare emoties

Snel boos of verdrietig zonder te weten waarom. 

Angsten 

Bang voor nieuwe situaties of voor nieuwe mensen. 

Eenzaamheid

Moeite met het maken van vrienden, met eenzame gevoelens als gevolg. 

Faalangst

Bang om fouten te maken of nieuwe uitdagingen aan te gaan. 

Onzekerheid

Beperkende overtuigingen dat hij / zij iets niet kan. 

Pesterijen

Pesten of gepest worden, allebei schadelijk voor het zelfvertrouwen. 

En laat je kind kennismaken met… 

1)…. zijn / haar eigen emoties, gevoelens en gedrag. Met deze zelfkennis kan jouw kind zijn of haar eigen gedrag verklaren en weet je kind wat hij / zij nodig heeft om zich beter te voelen. 

2). … zijn / haar talenten en passies! Het kennen van je talenten vergroot het zelfvertrouwen. Je kind gelooft (weer) in zichzelf en durft nieuwe uitdagingen aan te gaan.

3). … de mogelijkheden voor de toekomst! Een droom of doel voor ogen vergroot de intrinsieke motivatie om te leren en te ontwikkelen.

Bovenstaande drie sleutels (zelfkennis, zelfvertrouwen, zelfredzaamheid) vormen de basis voor een sterke mentale weerbaarheid.

En een sterke mentale weerbaarheid is het fundament voor een krachtige basis.

Een krachtige basis, voor krachtige keuzes!

Benieuwd naar de verschillende specialisaties? 

Integratieve kindercoaching

Je kind is de expert over zijn of haar eigen situatie. Je kind weet het, kan het en doet het! 

Kindercoach in het onderwijs

Faalangst, onzekerheid en last van prestatiedruk? Je kind ontdekt zelf zijn of haar talenten én leerstijl.

Holistisch kindercoach

Holistisch betekent ‘kijken naar het geheel’. Als coach kijk ik naar de omgeving van het kind. 

Kindercoaching voor HSP

Hooggevoeligheid is een kracht, maar kan soms ook lastig zijn. Je kind leert hier sterk mee om te gaan.

De succesformule 

Je kind ontdekt spelenderwijs zijn of haar eigen sleutels. Ieder kind is anders en vraagt ook om een andere aanpak. En alles wat een kind zelf ontdekt, voelt en verwoord, kan hij / zij zich eigen maken. 

Wat is dan mijn rol in het geheel? Ik geef jouw kind hiervoor de juiste handvatten. Door middel van spelletjes, gesprekken, rollenspellen, tekeningen, et cetera, bootsen we alledaagse situaties na en leert je kind hier op zijn of haar eigen manier mee om te gaan. 

Het resultaat

Een kind dat straalt, zich goed voelt en in zichzelf gelooft! 

Door het vergroten van de mentale weerbaarheid, zit je kind lekkerder in zijn / haar vel. En kinderen die zich goed voelen…

– … hebben energie

– … voelen zich gelukkig 

– … zijn sociaal

– … kunnen zich goed concentreren

– …zijn flexibel en veerkrachtig

Meer weten over de drie sleutels?

Ik weet wie ik ben

“Pijn in mijn buik, moe, het simpelste sommetje niet kunnen uitrekenen… Wat is er aan de hand???

Oh natuurlijk, morgen is de CITO toets. Ik voel me zenuwachtig! Ik weet wat ik daaraan kan doen. Even rustig in en uitademen, mezelf flink uitrekken en iets doen waar ik heel blij van word!”

Wat probeert het lichaam te vertellen? Welke emotie vraagt om aandacht? Hoe geef je deze emotie de ruimte, zodat je kind zich weer rustig voelt en weer helder kan nadenken? 

In de eerste sleutel leert jouw kind naar zichzelf te luisteren, waardoor het vertrouwen in zijn / haar eigen gevoel toeneemt. Door spel, opdrachten en oefeningen vergroot je kind zijn / haar zelfkennis (over onder andere de belangrijkste emoties, bijbehorende gevoelens en piekergedachtes). 

Je kind leert vervolgens zijn / haar hoofd te vullen met positieve en krachtige gedachtes! 

Laat je vervolgens verwonderen door je kind. Kinderen hebben krachtige inzichten en wijsheden, als we ze de kans geven om deze te uiten.

Ik weet wat ik kan

“Dit is veel te moeilijk, dit kan ik helemaal niet… Ik kan er net zo goed niet aan beginnen, want het lukt me toch nooit! 

Wacht eens even, is dit mijn piekermonster? Ik weet waar ik goed in ben! Ik kan heel goed presenteren. Ik ga mijn talent gebruiken om deze uitdaging toch aan te gaan.”

Iemand die weet waar hij goed in is, gaat nieuwe uitdagingen aan, heeft energie en zelfvertrouwen!

Onze samenleving is helaas enorm prestatiegericht, kinderen ervaren al vroeg dat ze bepaalde resultaten moeten leveren. De scheidslijn tussen ‘positieve’ en ‘negatieve’ resultaten zit vastgeroest in het onderwijssysteem. 

Kinderen proberen aan de hoge verwachtingen en standaarden van de omgeving (en van zichzelf) te voldoen, wat zorgt voor een grote mate van onzekerheid en faalangst.

Ik geef kinderen de kans om hun talenten en krachten te ontdekken, zodat ze deze kunnen gebruiken bij spannende uitdagingen. Je kind gelooft weer in zichzelf! 

Ik weet wat ik wil

“Ik heb geen zin om naar school te gaan, waarom moet ik deze sommen uitrekenen?

Ik word heel blij van spelen met mijn lego en de tofste gebouwen bouwen. Ik kan daar uren mee bezig zijn! Hoe cool als ik later échte gebouwen kan bouwen… Daar ga ik voor! De eerste stap? Over naar de volgende klas. Sommen maken dan maar!!”

Waarvan gaan je ogen stralen? Welke talenten gebruik jij om deze passies te realiseren? 

Een mens wordt iedere dag blootgesteld aan een scala van (kleine en grote) keuzemomenten. Elke keuze heeft invloed op de richting die een mens in zijn leven opgaat. Volgt iemand zijn eigen pad, dan heeft hij energie, zelfvertrouwen en voelt hij zich tot in de kern zichzelf. 

In deze laatste sleutel geef ik kinderen handvatten om stil te staan bij de richting die zij in hun leven op willen. Kinderen worden zich bewust van hun toekomst en leren krachtige keuzes te maken die ervoor zorgen dat ze hun eigen zelfgekozen pad blijven volgen.

Een zelfbewust, zelfverzekerd en zelfredzaam kind is…
gelukkig, energiek, sociaal en positief.

Gratis intakegesprek

Vul het contactformulier in via de contactpagina.

Ik ontvang je gegevens, zodat ik contact met je kan opnemen. 

Ik neem telefonisch contact met je op, we maken een afspraak voor een gratis intakegesprek.  

In het intakegesprek bespreken we de hulpvraag. Deze vindt plaats in de praktijk, bij voorkeur met beide ouders (tenzij dit niet anders kan). Jullie kind is hierbij nog niet aanwezig. 

Het intakegesprek. 

We bespreken de hulpvraag en maken een plan voor het coachtraject.

Aan de slag? 

Het intakegesprek is gratis en vrijblijvend. Na afloop kunnen jullie aangeven of we het coachtraject wel of niet gaan starten. 

Aan de slag! 

Jullie kind komt bij mij langs voor de eerste sessie. Na iedere twee sessies stuur ik een korte update via de mail. We spreken een minimum af van vier sessies, daarna hebben we een telefonische tussentijdse evaluatie. Vervolgens gaan we of verder met de sessies, of we plannen een eindevaluatie! 

Eindevaluatie

De evaluatie vindt plaats in de praktijk met beide ouders. Hierin vertel ik over het proces van jullie kind en geef eventuele adviezen en tips voor thuis. Jullie krijgen ook een groeidocument mee, een versie voor jullie kind en voor jullie als ouders! 

Neem contact op voor jouw gratis intakegesprek!